✔️ Tre kostnadseffektiva kommunikationstips…

Johan Ericsson

30 sep, 2021

…som utvecklar din organisations interna kommunikation

Med ett uthålligt förbättringsarbete där tipsen nedan appliceras kan du se ett ökat organisatoriskt, ekonomiskt och emotionellt värde för medarbetare, kunder och samverkanspartners.

 

Tips 1: Gå från information till dialog

Ofta behöver viktig information förmedlas till medarbetarna men för att nå ut och få bästa möjliga bestående effekt av informationen bör texter skrivas och nyttjas på ett sätt som aktiverar medarbetarna.

Genom att använda dig av kraftfulla frågor som innehåller “hur”, “vad” och “när” kan en tråkig rutininstruktion förvandlas till ett mini-seminarium, vilket (förutom ökat lärande och engagemang) dessutom tenderar att leda fram till nya förbättringsförslag!

 

Tips 2: Skicka digitala nyhetsbrev regelbundet

Se till att alla som jobbar i företaget har en egen arbetsmejl dit du kan skicka nyheter, inbjudningar till evenemang, enkäter med mera. Med digitala nyhetsbrev kan medarbetarna ta del av det som är nytt oberoende av tid och plats.

Låt nyhetsbreven innehålla roliga inslag, vara interaktiva och bidra till att skapa en känsla av samhörighet och identitet i företaget, mellan olika enheter, arbetsgrupper och kontor.

 

Tips 3: Utforma ett effektivt språkstöd och handledning

Skapa processer som får nya medarbetare att lära sig arbetet snabbt. Exempelvis i form av mentorskap där medarbetare som arbetat längre i företaget lär upp nya medarbetare, samt språkstöd för personer som har behov av detta. Genom att identifiera viktiga ord/fackspråk inom organisationen och ha en strategi för hur nya medarbetare kan lära sig dessa, kan en ny medarbetare snabbare komma in i arbetet, även om denna har brister i svenska språket.

Att lära sig ett nytt språk kan ta lång tid men att lära sig dem centrala branschspecifika orden för att kunna kommunicera obehindrat på en arbetsplats behöver inte ta mer än några veckor. 

Tillsammans utgör tipsen utgångspunkter för en helhet som ger verktyg till att skapa en välmående professionell organisation med en stark relation mellan kunder, medarbetare, samverkanspartners och andra intressenter.

 

Lycka till! 😊

Visa/Dölj Kommentarer (0 kommentarer)
L

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Behöver du en copywriter eller kommunikatör?

Relaterade inlägg

Kompetensutveckling – vilket spår väljer du?

Kompetensutveckling – vilket spår väljer du?

Reskill? Upskill? Tweak? Genom att vara öppen för förändringar och ta vara på möjligheterna kan du utveckla dina kompetenser och bli mer attraktiv på arbetsmarknaden. Jag tänkte därav dela med mig av några av mina erfarenheter kring kompetensutveckling och att bli egenföretagare inom copywriting och digital kommunikation, mitt under pandemins framfart.

Öka din glädje i vardagen – checklista med 7 punkter

Öka din glädje i vardagen – checklista med 7 punkter

Vad skapar glädje för dig?  Titta, lyssna och känn in det som ger dig rätt mindset. Din miljö och dina intryck är av stor betydelse. För att känna lycka och glädje är det viktigt att du vistas i en miljö som ger dig energi och behagliga känslor. Du kan genom denna...

5 tips för att förbättra din produktivitet och balans i vardagen

5 tips för att förbättra din produktivitet och balans i vardagen

I detta inlägg delar jag med mig av några principer som varit viktiga för mig när det kommer till att skapa balans i vardagen och för att förbättra min produktivitet. Jag hoppas att du finner det intressant och att det är någonting som du själv kan ha användning av.